تضمین پایین ترین قیمت توسط یاسین کامپیوتر

اخبار فناوری

آموزش حذف کش در اندروید؛ بهترین راه های پاک کردن حافظه پنهان گوشی

شاید پر شدن حافظه پنهان در اپلیکیشن های اندرویدی را بتوان یکی از بزرگترین مشکلات گوشی های اندرویدی دانست. اگر شما هم کاربر این سیستم عامل باشید و مدت زیادی از گوشی خود استفاده کنید، بدون شک متوجه خواهید شد که بخش عمده ای از حافظه گوشی تان بدون اینکه از آن استفاده کنید اشغال شده است. این موضوع علاوه بر پر کردن حافظه، مشکلاتی از قبیل کندی گوشی و مصرف زیاد باتری را هم در پی خواهد داشت. از این رو استفاده از روش های پاک کردن حافظه پنهان گوشی می تواند تا حد زیادی مشکلات شما را برطرف کند. در این مقاله نیز قصد داریم آموزش حذف کش در اندروید را بررسی کنیم و ببینیم بهترین روش پاک کردن کش در اپلیکیشن های اندرویدی چیست؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

کش یا حافظه پنهان اندروید چیست؟

روش‌های حذف کش اندروید

کش (Cache) یکی از مفاهیم اصلی در سیستم‌عامل اندروید است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد گوشی داشته باشد. کش‌ها اطلاعاتی هستند که توسط برنامه‌ها و سیستم عامل‌ها ذخیره می‌شوند، اما افزایش حجم این کش‌ها باعث کندی و هنگ کردن‌های ممتد سیستم می‌شود. بر همین اساس است که باید فرایند حذف کش در اندروید را به صورت حرفه‌ای انجام دهید تا از بروز کندی‌های مجدد جلوگیری شود.

کش در اصل اطلاعاتی است که توسط برنامه‌ها و سیستم‌عامل اندروید ذخیره می‌شود تا در دفعات بعدی استفاده کنند. این اطلاعات می‌توانند شامل تصاویر، فایل‌های متنی، داده‌های تنظیمات و غیره باشند. نقش کش در اندروید این است که باعث سرعت بیشتر در بازیابی اطلاعات و کاهش فشار بر پردازنده می‌شود. بر همین اساس است که فرایندهای متعددی برای حذف کش در اندروید به وجود امده تا در پی آن سرعت سیستم افزایش یابد.

وقتی یک برنامه را در اندروید باز می‌کنید، اطلاعاتی که برای کار کردن نیاز دارد را از حافظه بارگیری می‌کند. اگر این اطلاعات در کش ذخیره شده باشد، پردازنده سریع‌تر به آن‌ها دسترسی دارد و برنامه سریع‌تر کار می‌کند. اما اگر این اطلاعات در کش نباشد، پردازنده باید آن‌ها را از حافظه اصلی بخواند که فرآیند طولانی‌تری است. بر همین اساس است که برنامه شروع به ساخت فایل‌هایی در سیستم به اسم کش می‌کنند.

چرا باید کش اندروید را پاک کرد؟

بهترین برنامه حذف کش اندروید

کش به صورت مستقیم تاثیر بر عملکرد گوشی اندروید دارد؛ وقتی حجم کش زیاد شود، ممکن است عملکرد گوشی کند شود. این امر می‌تواند باعث شود برنامه‌ها کند بارگذاری شوند، بازی‌ها کند شوند و حتی ممکن است باعث خرابی و خاموش شدن برنامه‌ها شود. بر همین اساس است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به حذف کش در اندروید خود کرد. دلیل انباشته شدن کش در اندروید معمولا استفاده زیاد از برنامه‌ها و بازی‌ها است. هر چه بیشتر از یک برنامه استفاده شود، حجم کش آن بیشتر می‌شود. برخی از برنامه‌ها ممکن است حجم زیادی از کش را اشغال کنند، حتی اگر به ندرت استفاده شوند. برای همین، حذف کش در اندروید می‌تواند به بهبود عملکرد گوشی کمک کند.

هر چند کش وظیفه مهمی در سرعت اجرای برنامه‌ها دارد، اما اگر به میزان کافی پاک نشود، می‌تواند باعث کند شدن گوشی، کاهش فضای حافظه و حتی بروز مشکلات نرم‌افزاری شود. هنگامی که حافظه کش بیش از حد لازم پر می‌شود، سیستم‌عامل ممکن است با کندی مواجه شود؛ زیرا دستگاه برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز باید در میان حجم زیادی از داده‌ها جستجو کند.

علاوه بر این، حذف کش در اندروید می‌تواند در حل مشکلات برخی از برنامه‌ها مفید باشد. برخی از برنامه‌ها ممکن است به دلیل اشکالات کش با مشکلات عملکردی مواجه شوند. در این صورت، پاک کردن کش این برنامه‌ها می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند. همچنین پاک کردن کش اندروید می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه، افزایش فضای حافظه و حل مشکلات نرم‌افزاری کمک کند. اما باید توجه داشت که این کار باید به طور منظم و با دقت انجام شود تا از دست دادن اطلاعات مهم یا بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود.

روش های حذف کش در اندروید

کش (Cache) حافظه موقتی است که برنامه‌ها برای سرعت بیشتر استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات حجم زیادی از فضای حافظه را اشغال می‌کند و باعث کاهش کارایی گوشی می‌شود. اگر حافظه کش بسیار انبار شود، باعث می‌شود تا دستگاه دچار هنگ و باگ شود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به حذف این کش‌ها کرد. در ادامه به طریقه پاک کردن حافظه کش در اندروید خواهیم پرداخت.

حذف کش به صورت دستی

پاک کردن حافظه پنهان برنامه در گوشی اندروید

برای نحوه پاک کردن کش در اندروید به صورت دستی، ابتدا به تنظیمات گوشی بروید و بر روی «Storage» (حافظه) کلیک کنید. در بخش «Cached data» (داده‌های کش شده) می‌توانید حجم کش را مشاهده کنید. با کلیک بر روی این گزینه و تایید حذف، کلیه داده‌های کش شده حذف خواهند شد.

برخی از برنامه‌ها حافظه پنهان خاص خود را دارند. برای حذف این حافظه، ابتدا به تنظیمات برنامه بروید. در بخش «Storage» (حافظه) برنامه، بر روی گزینه «Clear Cache» (پاک کردن کش) کلیک کنید. توجه داشته باشید که این عملیات ممکن است برخی از تنظیمات برنامه را نیز حذف کند.

حذف کش با استفاده از تنظیمات سیستم

طریقه پاک کردن حافظه کش در اندروید

روش دیگر حذف کش در اندروید، استفاده از تنظیمات سیستم است. در این روش، ابتدا به تنظیمات سیستم بروید و بر روی گزینه «Recovery» (بازیابی) کلیک کنید. در این قسمت، بر روی گزینه «Wipe Cache Partition» (پاک کردن پارتیشن کش) کلیک کنید. با این عمل، کلیه داده‌های کش شده در سیستم حذف خواهند شد. توجه داشته باشید که این عملیات ممکن است مدتی طول بکشد و در طی این زمان نباید گوشی را خاموش یا ریست کنید. می‌توانید این فرایند را زمانی اجرا کنید که به دستگاه خود نیازی نداشته باشید و بگذارید سیستم فرایندهای حذف کش خود را به صورت دقیق انجام دهد.

بهترین برنامه‌ های حذف کش اندروید

آموزش تصویری نحوه پاک کردن حافظه کش در اندروید

در این بخش به بررسی و مقایسه برنامه‌های مختلف حذف کش در اندروید پرداخته می‌شود. برای استفاده از این برنامه‌ها، ابتدا باید آن‌ها را از گوگل پلی (Google Play) دانلود و نصب کنید. سپس با اجرای برنامه، می‌توانید از بخش تنظیمات، گزینه حذف کش در اندروید را انتخاب کنید. برخی از برنامه‌ها امکان حذف اتوماتیک کش را نیز دارند که با فعال کردن آن، برنامهبه طورر خودکار کش را در زمان‌های مشخص حذف می‌کند. همچنین استفاده از این برنامه، کاربری سختی ندارد و استفاده از آن ساده می‌باشد.

اثربخشی برنامه‌های حذف کش در اندروید بستگی به نیازها و استفاده شما از دستگاه دارد. اگر دستگاه شما دارای حافظه کافی است و سرعت کارایی مناسبی دارد، استفاده از این برنامه‌ها ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد. اما اگر دستگاه شما دارای حافظه کم است و کارایی آن کاهش یافته است، استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد آن کمک کند و در پی آن سرعت دستگاه بسیار افزایش پیدا کند. در زیر بهترین برنامه های حذف کش اپلیکیشن های اندروید را برای تان لیست کرده ایم:

  • CCleaner
  • Clean Master
  • DU Speed Booster
  • GO Speed
  • Smart Cleaner
  • All-In-One Toolbox

راه‌ های پیشگیری از انباشته شدن کش

نحوه پاک کردن کش در اندروید

کش، بخشی از حافظه گوشی است که به عنوان برگه‌ای که اطلاعات کاربردی را نگه می‌دارد عمل می‌کند. اما با این حال، ممکن است انباشته شدن اطلاعات در کش باعث کاهش سرعت گوشی و کاهش عملکرد آن شود. پس بهتر است فرایندها و نکاتی را درباره حذف این کش‌ها از اندروید خود بدانید. در این بخش به برخی از راه‌هایی که می‌توان از انباشته شدن کش جلوگیری کرد، می‌پردازیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در استفاده از گوشی اندروید توجه داشته باشید، حذف کش در اندروید به صورت منظم است. پیشنهاد می شود هر چند وقت یکبار با استفاده از روش های گفته شده در بالا، کش برنامه ها را پاکسازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

👈🏻 جهت خرید عمده کلیک کنید

اینستاگرم واتس آپ واتس آپ تلگرام
خانه